Toen het e-commerce tijdperk zo’n 20 jaar geleden begon, schoten B2C-webshops als paddenstoelen uit de grond. Van B2B-webshops was nog geen sprake. Maar tegenwoordig zie je meer een meer B2B-webshops verschijnen en dat is ook logisch want een b2b groothandel webshop is een laagdrempelige manier om je klanten te informeren over wat jij hen te bieden hebt. Veel bedrijven starten dan ook een B2B-webshop, vaak met de hulp van professionele B2B-website ontwikkelaars zoals Propellor.eu en steeds meer van hen krijgen het daardoor voor elkaar dat hun klanten een goede online ervaring hebben en zien hun omzet groeien.
Waarom B2B E-commerce belangrijk is
B2B e-commerce is een extra verkoopkanaal waarbij jouw klanten een bestelling volledig online kunnen afhandelen via je webshop. Ben jij ook constant bezig met het verbeteren van je bedrijfsprocessen? People management, betere inkoop, productontwerp, administratie, etc. Tegenwoordig kun je meer doen met minder mensen en minder moeite. Je denkt misschien dat het goed gaat zoals je bezig bent en dat is waarschijnlijk ook wel zo. Maar de tijd staat niet stil en de nieuwe generatie ook niet. Tegenwoordig moet alles sneller en makkelijker gaan en vergeet het niet, je klanten veranderen mee. Voor je groothandel is B2B e-commerce een absolute must als je je concurrenten voor wilt blijven en meegaan met je tijd.
Wat houdt geïntegreerde e-commerce in?
Je kunt natuurlijk de e-commerce processen door personeel laten monitoren en evalueren. Maar dat leidt vaak tot een hoge kostenpost en neemt veel tijd in beslag van de werknemers. Niet te vergeten dat als je bepaalde handelingen veelvuldig doet je fouten gaat maken. En als er ineens heel veel orders binnenkomen, kan dat veel stress veroorzaken onder de werknemers waardoor orders te laat geleverd worden en je klant niet tevreden zal zijn. Hier komt geïntegreerde e-commerce met goede oplossingen. Je administratieve taken worden uit handen genomen en de workflow wordt verbeterd waardoor je aanzienlijk kunt besparen in kosten. Als je processen worden geautomatiseerd, krijgen alle diensten binnen je bedrijf realtime informatie wat ervoor zorgt dat orders efficiënter verwerkt en verzonden worden. Meer bestellingen gaan de deur uit op kortere tijd, er worden minder fouten gemaakt en de transacties gaan sneller. Je klanten zullen zeer tevreden zijn. Dankzij automatisering van processen, kan de informatie die je krijgt vanuit je online webshop, automatisch verwerkt worden in je CRM-systeem die je vervolgens kunt uitlezen. Dat helpt je dan weer met je up- en cross selling activiteiten wat leidt tot een toename van omzet en winst!