Hoe je werknemers bindt aan je bedrijf

In de huidige staat van de economie zijn er vele vacatures. Bijna elk bedrijf zoekt wel werknemers en zodoende hebben werknemers genoeg keuze. Dit betekent dat er door werknemers gemakkelijk van baan veranderd kan worden en zodoende is job hoppen weer een gewoonte geworden. Echter, het is voor bedrijven juist belangrijk om werknemers langer in dienst te houden. Niet alleen kost het proces om werknemers te werven veel geld, maar ook de kennis die je verliest als een werknemer opstapt is een groot verlies voor een bedrijf. Een werknemer doet gedurende zijn of haar tijd bij een bedrijf veel kennis op. Hij of zij leert het bedrijf en de processen kennen en werkt zodoende effectiever en efficiënter dan een nieuwe rekruut. Daarom beschrijf ik in deze blog een aantal tips om je werknemers aan je te binden.

Onboarding

Allereerst is het natuurlijk belangrijk dat het proces van werven goed loopt. Dit betekent niet alleen dat het proces effectief met verlopen, maar ook dat er persoonlijke aandacht wordt besteed aan de sollicitant. Iemand die het gevoel krijgt dat hij of zij echt aandacht krijgt, gewaardeerd wordt en geen nummertje is, zal eerder geneigd zijn om bij dat bedrijf te gaan werken.

Vervolgens is het belangrijk dat de nieuwe werknemers ook binnen het bedrijf willen blijven werken. Dit kan gedaan worden door een onboarding programma op te zetten. Een onboarding programma is een inwerkprogramma dat de werknemer duidelijkheid biedt over de manier waarop het bedrijf fungeert. Zo weet de werknemer precies wat er van hem wordt verwacht. Daarnaast helpt dit inwerkproces hem met het nemen van de juiste beslissingen. Een onboarding programma laat daarmee duidelijk zien of er een match is tussen de capaciteiten van een werknemer en de verwachtingen van het bedrijf. De emotie die de werknemer voelt tijdens dit proces speelt hierbij een doorslaggevende rol.

Tevredenheid

Niet alleen de emoties binnen het wervingsproces en het inwerkingsproces zijn van belang. Het is ook belangrijk dat de werknemer nog even gelukkig is tijdens zijn werkzaamheden als aan het begin van dit traject. Dit kan gerealiseerd worden door regelmatig naar de mening van de werknemer te vragen. Dit moet op individueel gebied gedaan worden om een persoonlijke band op te bouwen. Op collectief gebied moet dit gedaan worden om inzicht te krijgen in welke problemen in grotere aantallen gevoeld worden. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door het afnemen van enquêtes. Het is heel belangrijk om vervolgens actie te ondernemen aan de hand van de ontvangen feedback. Als dit namelijk niet wordt gedaan, voelen werknemers zich snel niet gehoord. Ook voelen ze zich niet gewaardeerd en zien zij het bedrijf niet als een goede werkomgeving. Ook hier spelen de gevoelens van de werknemers dus een sleutelrol.

Geef een reactie