Wat is mode?

Vanaf het moment dat mensen op rotswanden tekenden zijn er al afbeeldingen gevonden van bijzondere kledingstukken en sieraden. Ze werden voor allerlei redenen gedragen onder andere om het verschil in geslacht of sociale stand aan te duiden, als waardigheidsteken of simpel voor de ijdelheid. Mode is namelijk een uiting van een cultuur, van een volk of gemeenschap. Daarnaast is het ook een manier voor ons mensen om onszelf te uiten. Bovendien kan mode de creativiteit stimuleren.

De wisselende rol van mode


In de prehistorie was kleding bedoeld om mensen te beschermen tegen de kou. Hun kleding was gemaakt van dierenhuiden, de pezen van dieren werden gebruikt als naaigaren en als naald gebruikte men visgraad. Zo werd vroeger de kleding gemaakt. In het bronzen en ijzeren tijdperk droegen mensen vervolgens doorgaans geweven kleding. De stoffen werden door de vrouwen geweven van wol of vlas. Door middel van een weefgetouw werd de klus wat makkelijker.

Stijlen


Inmiddels zijn we ver gekomen van vroeger. Hoe kleding destijds echt een noodzaak was, zo is kleding tegenwoordig onderhevig aan smaak en stijlen. Dat wordt al duidelijk wanneer je beseft hoeveel verschillende stijlen er inmiddels zijn. Om een paar op te noemen: Alto’s, , Gabbers, Hiphop, Hipsters, Gothic, Skate, Hippies, Kakkers, Punkers en ga zo maar door. Je kunt zelf kiezen bij welke stijl (en daarmee subgenre) jij wilt horen.

Mode en merken

De meeste mensen kopen bepaalde kleren, omdat ze het mooi vinden. Het zit bijvoorbeeld lekker of het is van een bepaald merk. Merknamen zijn door de jaren heen veel belangrijker geworden, zeker bij de jonge generatie. Een groeiend aantal jongeren koopt merkkleding, omdat iedereen er mee rond loopt of omdat het stoer is. Hoe je het ook wendt of keert, kleding draagt bij aan de eerste indruk en jouw algehele uitstraling. Hierdoor kan het belangrijk zijn welk merk je draagt. Ieder merk heeft immers zijn karakteristieke kenmerken. Neem bijvoorbeeld het Givenchy.

Het modehuis Givenchy is van origine Frans. Ondanks dat het in de schaduw van gevestigde namen zoals Coco Chanel, Christobal Balenciaga en Elsa Schiaparelli stond, ontwikkelde Givenchy zich tot opmerkelijk modehuis. Ze hebben echt een eigen stempel en nieuwe, frisse blik op de Haute Couture. Wanneer je de echte modekenners om informatie vraagt over Givenchy, dan vertellen ze jou gelijk hoe het modehuis de grondslag heeft gelegd voor casual chic. Daarom is dit merk ook een goed voorbeeld van hoe merken vervolgens weer de mode beïnvloeden. 

Geef een reactie